Experimentele foto
Gemanipuleerde foto
Landgoed Nieuw Leeuwenhorst
herfstpatroon
Herfstbladeren in rustige tinten. Foto is gemaakt met meervoudige belichting in Photoshop.
- Camera: Canon EOS 6D Mark II
- Shutter speed: 1/100s
- ISO: 800
- Photo taken: 13 November, 2025 16:22:00
- Exposure bias: 0/1EV
- Flash fired: No
Reacties
Een prachtig stilleven in fijne ton sur ton tonen Yanushka. Bij de thumbnail zat ik me even af te vragen of Nel Talen weer terug was op DDN. Mooi gedaan dus.
Ik zat eerst te twijfelen over het aangesneden blaadje onderin, maar dat komt evenwichtig weer terug aan de bovenkant, waardoor ik meen te zien dat het een spiegeling in PS van hetzelfde takje (beeld) aangevuld met een texture. Helemaal in balans en fijn om lang naar te blijven kijken. Mooi werk.
Dank je wel Brigitte voor je fijne feedback en voor de vergelijking met Nel Talen, wat ik zeker niet had verwacht, aangezien ik nog maar net leer om zulke schilderachtige foto’s te maken. Ik vind haar kunstwerken prachtig. Ik was onder de indruk van haar hoge artistieke smaak en aandacht voor detail. Haar werk inspireert me.
Ik twijfelde ook over het afgesneden blad onderaan, maar ik heb een balans gevonden in de rotatie van het frame waarbij dit blad ook bovenaan zit, waardoor er symmetrie ontstaat.
De textuur doet me denken aan een gestempeld kunstwerkje, de zachte tinten en de herfstbladeren zijn hier een perfecte match. Knap gedaan!
Heel erg mooi gedaan, zou in elk interieur niet misstaan aan de muur.
Erg creatief en artistiek fotowerk, complimenten hiervoor. De sobere toon is natuurlijk een persoonlijke smaak, de compositie vind ik mooi gevonden.
Je hebt bijna onmerkbaar de tak er boven omgekeerd. Maar waar heb je dat raster vandaan. Ontstaat dat uit het computer programma? de verschillende tinten en lichte verschillen in blaadjes komen mooi door elkaar uit met de schuine takjes. Je hebt verdubbeling van het bestand gebruikt. Ik probeer laagjes blaadjes in een bestand door scherp en onscherp te mengen. Omdat ik nu niet makkelijk met lagen werk. Met pixelmater deed ik het een enkele keer. Maar prettig zacht beeld.
Bedankt Hester voor je interesse in mijn fotografie. Ik heb deze afbeelding gemaakt met alleen mijn eigen foto's uit mijn archief, met behulp van verschillende laagovervloeiingen in Photoshop. Alle patronen hier zijn dus natuurlijk.
Ik heb geen Pixelmator, alleen Photoshop en Camera Raw. Lagen kunnen complex zijn, maar het is beter om daar niet te stoppen. Probeer maar verschillende texturen te combineren en je zult verrast zijn. Veel succes ermee!
Mooi experiment Yanuschka, je foto vd maand vondt ik ook geweldig en ligt nog wat meer in mijn straatje qua sfeer. Goed bezig
Namens het Team van DDN van harte gefeliciteerd met de foto van de dag!
Oh, wat leuk! Super bedankt team!
Allemaal dank voor jullie mooie reacties/complimenten! Super blij mee.
Heel mooi rustig en evenwichtig bleed . En prachtig in ton sur ton uitgevoerd.
Alleen heb ik zelf een beetje moeite met dit soort beelden ondanks de schoonheid ervan .
Dat ligt aan mij, en is dit wel een foto.
Voor mij is het een grafisch ontwerp .
Het is een beeld ontstaan op de computer wat niet mogelijk was in de camera.
Ik weet het is lastig en waar ligt de grens zeker met de mogelijkheiden op de computer (AI) .
Dankjewel voor je complimenten en eerlijke menig Frans. Ik ben het met je eens. Het lijkt wel op een grafisch ontwerp. Deze foto is om verschillende redenen op een computer gemaakt. Ten eerste deels vanwege de beperkingen van mijn camera. Op mijn Canon 6D Mark II heb ik slechts twee opties voor belichtingsmenging in plaats van de vier op de Canon EOS R. Maar ik heb ze toch geprobeerd en laat ze hier misschien later zien. Ten tweede is het de laatste tijd vaak bewolkt en regenachtig geweest, wat niet ideaal is voor mijn vrolijke bokeh-foto's. Of, als het mooi weer is, heb ik gewoon geen tijd om naar het strand te rennen. Dus besloot ik iets anders te proberen met mijn fotoarchief. Soms bieden omstandigheden nieuwe richtingen voor nieuwe ontdekkingen. Maar voor mij zijn de belangrijkste dingen in fotografie nog steeds: compositie, licht, kleurencombinatie en het artistieke aspect.
Yanuschka bedankt dat het sportief opvat . Het is niet persoonlijk en vindt het creëerde beeld heel fraai .
Alleen ik zie steeds meer beelden verschijnen waarbij ik denk is dit nog een foto. Vooral omdat de computer zo veel mogelijkheden heeft. Daarbij komt dat ik zie dat beeld niet mogelijk is vanuit je camera.
En zag vervolgens dat het foto van de dag is geworden , en het is geen foto .
Dus ik was benieuwd hoe andere dit beoordelen.?????
Maar doet niets af aan je prachtige creatieve bewerkingen.
Hij is heel fraa en i waar ik van kan genieten.
En laat je vooral niet beperken in je creatieve uitspattingen .
Dankjewel Frans voor je steun en vriendelijke woorden over mijn werk.
Mensen hebben zich altijd afgevraagd wat fotografie is en wat het zou moeten zijn. In de 19e en 20e eeuw was er de stromingen genaamd Picturalisme, waarbij fotografen de impressionistische schilderkunst imiteerden met behulp van visuele en technische technieken die fotografie dichter bij de schilderkunst brachten, en waarbij ze beelden transformeerden door middel van retouchering en het gebruik van soft-focus optica. Britse fotograaf en uitvinder van een van de eerste technologieën, calotypie William Henry Fox Talbot in zijn boek "The Pencil of Nature" de mogelijkheid om een schilderachtig effect te creëren met behulp van fotografische methoden. Hij beschouwde het nastreven van schilderachtige schoonheid als een van de belangrijkste doelen van de fotografie. Dat wil zeggen, fotografie zelf ontstond uit de wens om een schilderachtig idee van schoonheid over te brengen met behulp van fotografische methoden.
Dit werd vervangen door Straight photography, dat prioriteit gaf aan een helder en realistisch beeld zonder enige transformatie tijdens het fotograferen of nabewerken. Een treffend voorbeeld van Straight photography is de F64-fotoclub met Ansel Adams.
Mijn fotografie valt in de categorie creatief en experimenteel. Het lijkt me dat hier meer ruimte is voor experimenten dan in de categorie landschap of macro.
Een discussie die heel lang gevoerd kan worden en zeker als er uitersten ideeën bij de partijen zijn. Voor mij persoonlijk is fotografie sowieso kunst en geen registratie. Of dat dan met hulp van PS gebeurd maakt voor mij niks uit. AI is een ander verhaal en een andere "Kunst" vorm. We zitten nu echter te kijken naar een samengesteld beeld vanuit "echte" foto's . Iets wat in de ouderwetse doka ook gewoon kon, dus what's the difference, tell me. Voor puristen is dat denk ik lastig om te begrijpen, maar net als in de mode veranderd de fotografie, als je maar eerlijk bent over de totstandkoming, dat is het belangrijkste.
Brigitte het is zeker een lastige discussie tot hoe ver kan je gaan dat het nog fotograferen.
Zeker nu de mogelijkheden haast onbegrens zijn met de komst van AI in allerlei fotobewerkingsprogramma 's . De foto is prachtig alleen denk zelf dat het in de oude doka deze bewerkingen niet mogelijk waren .
Misschien komt het ook niet echt handig ben met software en uitgebreid PS .
Voor mij zelf geld dat de foto voor zeker 95 % in de camera moet zijn gelukt omdat ik niet echt de kennis heb om uitgebreid te bewerken.
Maar enige discussie over foto's kan geen kwaad , dat kan je inzichten verrijken.
En het vergroot de diversiteit aan foto's..
Ik zie de foto nu pas en alle commentaren gelezen, ik vind hem heel fijntjes en mooi.
Ben benieuwd als je hem omzet in zwart-wit, geen idee maar lijkt mij het uitproberen waard
Dank je Marga voor je fijne reactie. Zwart-wit, waarom niet? Dat kan ik proberen.