Make-over "De Grienden"
Onlangs deden we weer een oproep: Maak jij een Make-over?
Boven originele opname, onder bewerking Doris
Doris Henriquez bezocht de Carnisse Grienden. Een griend of een ham is een stuk land vaak buitendijks gelegen aan een rivier. Het wordt gebruikt voor het telen van griendhout, meestal wilg (bron: Wikipedia).
De vele knotwilgen inspireerden haar tot een high key beeld. Ze heeft daarom gebruik gemaakt van de high-key techniek en daarna in PS bewerkt. Maar is het wel een high key? kan het beter? kan het anders? misschien ziet iemand zelfs wel totaal andere mogelijkheden voor deze foto? Doris, en wij ook, waren daar heel benieuwd naar.
Om een antwoord te krijgen op al die vragen deden we een beroep op jullie inspiratie, creativiteit en bewerkingsvaardigheden, dat leverde weer een aantal verrassende en gevarieerde bewerkingen op.
We legden deze anoniem voor aan Doris en vroegen haar om haar reactie, kijk en lees mee! En laat ons in een reactie eens weten wat je er van vindt?
Bewerking A - Peter van den Bos
Ik heb er een vierkant van gemaakt.
Omgezet naar zwart/wit
Lichte delen wat doorgedrukt
Omgezet naar een duotoon, zwart/lichtbruin
Iets verscherpt
Reactie Doris: Een verrassende bewerking in zwart/wit. Door te kiezen voor een vierkante uitsnede ontstaat wel een intiem beeld en je blik wordt meteen getrokken naar het lichtere stukje aan het einde van het pad. Wel vind ik door de gekozen kleurtonen en verscherping de foto aan de harde kant en mis ik daardoor de zachtheid van vervlogen tijden.
Bewerking B - Brigitte van Krimpen
Foto(CR2) geopend in Camera RAW van Photoshop CC
Plaatselijke aanpassingen gedaan in hoge lichten, witten, schaduwen en zwarten, met als doel dat de overbelichting in de meest lichte delen is weggewerkt. Als Smart layer geopend in PS, zodat altijd teruggegaan kan worden naar camera RAW om de aanpassingen aan te passen.
Uitsnede gemaakt.
Laag gekopieerd (copy - gerasterd) zodat de steen links voor weggewerkt kon worden met de spot healing Brush en het clone tool.
Onderste smart layer opnieuw geopend en via Camera RAW de bomen wat donkere gemaakt en het pad meer gedetailleerd.
Non destructieve clamping toegepast, waardoor alle lagen samengevoegd worden (zonder de andere lagen te verwijderen)
Nieuwe laag gekopieerd en sterk verscherpt.
Copy van deze laag gemaakt en geblurd met Gausiaanse blur. Densiteit op 30% gezet. Masker gezet van 40% zodat de voorste bomen wat meer detail krijgen.
Meest heldere delen in het beeld iets ingekleurd met lichtgroen penseel en overvloei modus Multiply.
Alle stappen zijn non destructief uitgevoerd.
Reactie Doris: Allereerst bedankt voor deze bewerking. Aan de uitleg te lezen heb je veel tijd eraan besteed en het resultaat mag er zijn. Het gebruik van de Gaussiaanse vervaging geeft het beeld een mooie zachtheid. Ook vind ik de zachte groentinten erg mooi. Door niet zo krap op de bomen achter de twee voorste uit te snijden ontstaat een wat ruimer beeld.
Bewerking C- Marga Ronhaar
Bewerkt in de RAW converter Photoshop.
De hooglichten en de witten het schuifje een stuk naar links zodat de witten worden getemperd.
Ietsie pietsie textuur en contrast toegevoegd.
Foto omgezet in zwart-wit. Nik Ilford Pan F plus 50.
Daarna nog een beetje met de belichting zitten spelen.
Reactie Doris: Mooie bewerking in zwart/wit. Door de eerste bomen erin te laten krijg je een mooie dieptewerking en het kronkelige pad komt mooi tot zijn recht. Ook vind ik het contrast tussen het licht van de eerste bomen en het donkere van de twee er achter erg mooi. Het gebruikte sepia kleurtoon vind ik een mooi nostalgisch uiterlijk aan de foto geven.
Bewerking D - Marga Ronhaar
Als bewerking C, maar opnieuw gekaderd, de twee voorste bomen weggelaten, zodat alle aandacht op het laantje komt te liggen.
Bij deze foto heb ik het contrast iets verminderd
Reactie Doris: Bij deze bewerking vind ik het resultaat ook mooi. Het zou zo maar een prent uit een illustratieboek kunnen zijn. Toch heb ik een lichte voorkeur voor je eerste bewerking. Sowieso bedankt voor de genomen moeite en tijd die je aan gespendeerd hebt.
Bewerking E - Loes Belovics
Ik had de intentie om er een frisse highkey van te maken maar kreeg het in LR niet voor elkaar.
Toen een andere weg gekozen: spelen met de NIK filters Color Efex Pro. Het werd een combinatie van:
Brilliance/warmth
Tonal contrast
Vignette: lens
Pro contrast
Indian summer
Sunlight
Detail extractor
Bij elk van deze filters nog wat met de schuifjes geschoven, totdat er een beeld ontstond dat weliswaar niet meer de werkelijkheid is, maar dat me met een wat zonnig herfstachtig sfeertje wel aanspreekt.
Tot slot in Lightroom een heel klein beetje gekanteld omdat ik de indruk had dat het beeld iets scheef staat, onderin wat lichte grasjes weggewerkt en daar ook een heel klein randje eraf gehaald.
Als laatste in Topaz Sharpen in één handeling ruis verwijderd en verscherpt met Too soft very noisy.
Reactie Doris: Je hebt er inderdaad een mooi warm najaarsbeeld van gemaakt. Mooie zachte bewerking met warme kleuren waarvoor mijn dank. Door de voorste twee bomen te laten staan heeft het beeld, naar mijn gevoel, meer diepte en oogt het ruimtelijker.
Bewerking F - Nel Talen
De foto toont een mooi laantje met oude knotwilgen. Er zit een fijne sfeer van ‘vroeger’ in je foto en dat wilde ik proberen in dit beeld naar voren te brengen.
Dit zijn ongeveer mijn bewerkingen geweest:
Gestart in LR met de belichting bijwerken:
Hooglichten terug
Schaduwen terug
Witte tinten terug
Iets meer textuur
Groene kleur iets lichter en geler
Topaz DeNoise AI
Topaz studio:
Impressionistisch filter
Glow filter
In de basis verzadiging terug
Color Efex Pro:
Darken en lighten vignet aangebracht
Omgezet naar zwart wit
Lang getwijfeld maar uiteindelijk toch gekozen voor een zwart wit uitvoering en een uitsnede.
Is het mij gelukt om een oude sfeer in deze foto te krijgen? Ik ben benieuwd wat je van deze bewerking vindt Doris.
Reactie Doris: Een hele mooie bewerking waarvoor mijn dank. Heel fraai hoe je de voorste bomen eruit laat springen in contrast met de overige die langzaamaan schijnen te vervagen en lichter worden. Ook de lichte partijen van de bladeren in contrast met de donkere basten en kronen van de andere bomen spreekt mij wel aan. Je poging om een sfeertje van "vroeger” erin te krijgen is goed gelukt mede ook door het gebruik van zachte grijs tinten.
Doris, hartelijk dank voor jouw medewerking!!
We bedanken natuurlijk ook de DDN-ers voor hun inspirerende bewerkingen! Geweldig om te zien dat de mogelijkheden en variaties oneindig zijn.
We lezen uiteraard graag wat de lezers en kijkers ervan vinden, welke bewerking spreekt jou het meest aan, ervaar je de toelichtingen als leerzaam? etc.
Laat het ons onderstaand in een reactie weten!
Heb jij een foto met een bewerkingsvraag of eentje die geschikt is om te laten bewerken?
Als je die beschikbaar wilt stellen voor een volgende editie van deze rubriek dan horen we dat graag!
Vermeld het bij je upload of stuur even een berichtje naar via het contactformulier
Reacties
Leuk om de verschillende bewerkingen te zien, ieder heeft zo zijn eigen kijk op de foto. Als er een uitspringt qua bewerking is die van Brigitte, kan zo in een sprookjesboek. Zelf vind ik mijn bewerking inderdaad te hard overkomen, was niet mijn bedoeling.
gr. peter
Dank voor je mooie compliment Peter
Leuk om al die verschillende bewerkingen in 1 artikel te zien en dan ook allemaal echt anders.
Het is iedere keer weer leuk en interessant om de totaal verschillende bewerkingen te zien. In vind het verrassend dat er vooral voor zwart/wit of sepia gekozen is, die keuze geeft inderdaad wel een wat nostalgisch sfeertje dat mooi past bij de knotwilgen.
Wat ontzettend leuk om de verschillende bewerkingen te zien met prachtige resultaten. Voor mij sprong de foto van Loes er als eerste uit vanwege het fijne warme zonnige sfeertje. Ik had er zelf ook nog aan mee willen doen maar was het helemaal vergeten…