Home Portfolio Ronald van Dijk

Portfolio Ronald van Dijk

 

Portfolio Ronald van Dijk

 

Hoe ben je begonnen met fotografie?

De basis voor mijn natuurfotografie werd gelegd in mijn vorige hobby die ik ruim 30 jaar heb gehad: Amateurastronomie. Enerzijds heb ik daarmee profijt van de kunst van het waarnemen van details, en anderzijds ook de technische kant van het fotograferen. Bij de astronomie kwam dit door o.a. gebruik te maken van de eerste (eenvoudige) digitale camera: de webcam. Door het toepassen van stacktechnieken konden filmpjes van o.a. planeten, leiden tot opnames waarin luchtonrust uitgemiddeld werd. Dat leidde tot een eindresultaat waarin veel meer details naar boven kwamen.

Na het stopzetten van deze hobby, nu ongeveer 10 jaar geleden, ben ik me bezig gaan houden met natuurfotografie. Voor mij een hele overstap, omdat de ‘aardse natuur’ tot dat moment niet echt een interessegebied was.

 

Waarom speciaal natuurfotografie?

Belangstelling voor de natuur in het algemeen, heb ik vooral van mijn vader meegekregen. In tegenstelling tot de fotografie van de sterrenhemel, kan ik bij natuurfotografie veel meer creativiteit kwijt. De sterrenhemel is hierin vrij passief van aard: je fotografeert objecten die honderd tot duizenden lichtjaren ver weg staan.

In de natuur kan je een onderwerp van alle kanten benaderen, en spelen veel meer factoren een rol bij het maken van een foto: weertype, seizoen, tijdstip van de dag, soort licht, afstand en hoek tot het onderwerp, scherptediepte, enz. Je kunt, als je dat wilt, veel meer van je eigen beleving en verbeelding in een opname leggen.

 

Wat zijn voor jou de belangrijkste factoren om tot een geslaagde foto te komen?

Voor mij zijn er drie basisfactoren: techniek, licht en compositie. Techniek noem ik als eerste omdat je in het veld veel profijt hebt als een camera voor jou geen geheimen heeft. Het betekent dat de techniek jou ten dienste staat, en je minder gefrustreerd raakt als het resultaat niet is wat je op basis van de instellingen zou verwachten. Het stelt je ook in staat om beter te voorspellen wat het resultaat van bepaalde instellingtypes zal zijn. Dat kan handig zijn als je b.v. gebruik maakt van meervoudige belichtingen, en je van tevoren wilt uitdokteren hoe opnames te combineren zijn voor een gewenst resultaat.

Hoewel ik licht ook in het basisrijtje heb genoemd, ben ik steeds meer tot de ontdekking gekomen dat elk type licht haar eigen charmes heeft. En je daarmee ook de gelegenheid geeft voor afwisseling en experimenteren. Compositie: ik kan eigenlijk niet buiten lopen zonder te kijken naar structuren in vorm, lichtval, contrast en kleuren. En daarbij te bedenken: wat zou ik hiermee (fotografisch) kunnen?

Dat brengt me op een punt die eigenlijk het belangrijkste voor mij is: wat wil ik met een opname zeggen, verbeelden, verwoorden? Wat is de reden dat ik iets vastleg? Welk aspect van het onderwerp is hierin belangrijk? Daar probeer ik dan de focus op te houden. En te variëren in techniek en benadering. En los te laten wat je vaak aan ‘regels’ meekrijgt. Een opname is geslaagd als je er in hebt weten te leggen wat je van plan was, en je blij bent met het resultaat!

 

Wat is jouw mooiste fotomoment ooit?

Er zijn momenten geweest dat ik op de juiste tijd op de juiste plek was. Het maken van bliksemfoto (‘als een spin aan de hemel’) die een prijs won bij de Groene Camera was zo’n moment. Het onweer was overweldigend en spannend. Als je dan merkt dat je ene bijzonder moment te pakken hebt, geeft dat veel voldoening. Hetzelfde geldt ook voor de lichtgevende nachtwolken.

Maar het mooiste is niet altijd het maken van de foto, maar de natuurbeleving van het moment. Soms lukt het niet om dat helemaal naar je zin vast te leggen. Genieten van de natuur zelf kan daarom zeker zo belangrijk zijn.

 

Waardoor of hoe laat jij je inspireren?

Zoals veel fotografen zijn de Hollandse meesters een bron van inspiratie. De nuances in kleur- en lichtgebruik. Maar ook impressionisme. De laatste tijd ben ik me meer bezig gaan houden met het maken van impressies. Opnames die ruimte laten voor verbeelding en interpretatie. Het gebruik van o.a. meervoudige belichting pas ik daarom vaker toe. En ik ben daarom steeds minder registrerend aan het fotograferen. Omdat ik in die impressies mezelf meer herken. Mijn manier waarop ik naar de wereld kijk.

 

Wat staat er nog hoog genoteerd op je wishlist?

Ik hoop volgend jaar voor het eerst een fotoreis naar IJsland te maken. Een reis naar Schotland werd geannuleerd door de Covidperikelen. Dat gaat ook nog eens gebeuren. En als ik nu toch mag wensen: Groenland en Antarctica staan ook zeker op de lijst.

Maar minstens zo belangrijk als verre oorden, is ook de wens om verder te komen in een persoonlijke ontwikkeling op fotografisch gebied.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tip:  Neem ook eens een kijkje bij de andere  inspirerende portfolio's

 

 

Reacties

  1. Wat een prachtig portfolio, Ronald. Je verhaal is boeiend. Je bent een veelzijdig fotograaf en de creatieve kant die je bent opgegaan spreekt mij ook erg aan. De jan van gent in je serie is mijn favoriet, wat een beauty! De lichtval en compositie zijn geweldig!
    Groetjes Karin

    • Wat een leuke reactie, Karin! Dank je wel! De jan van gent is ook één van mijn favorieten. Hij hoort thuis in een serie van 5 opnames, genomen op het klif van Helgoland. Deze hangt ook bij mij aan de muur. :-)

  2. Een prachtig portfolio Ronald en fijn om het verhaal achter de fotograaf te lezen. Het is mooi om te zien hoe jij je eigen pad hebt gekozen en dat heel gedegen volgt. Ik vind ze allemaal mooi, maar de kathedraal bomen en diegene met schors blijven op mijn netvlies gebrand.

Geef een reactie