Home Lensbaby Velvet 56 mm

Lensbaby Velvet 56 mm

 

Creatieve fotografie – Lensbaby Velvet 56 mm

door Brigitte van Krimpen

 

Tegenlicht F/ 2.0

 

Creatieve fotografie is enorm populair, ook bij de gebruikers van DDN. Uiteraard kan je prachtige creatieve macro’s maken met een “standaard” macrolens, maar daarnaast zijn ook de “alternatieve” objectieven enorm populair.

Denk daarbij aan de vintage objectieven, die door hun imperfectie en lensfoutjes juist een fijne zachtheid en bokeh geven. Maar er komen ook steeds meer moderne objectieven op de markt die genoemde voordelen hebben. Hier is de fabrikant Lensbaby een goed voorbeeld van.

Lensbaby is vooral bekend van de composer, waarop diverse lensjes geplaatst kunnen worden. Door de draaibeweging over het kogelgewricht kan het scherpstelgebied  (de sweetspot) verplaatst worden, waardoor een fraaie creatieve onscherpte in het beeld kan ontstaan. Voorbeeld daarvan zijn de Lensbaby Sweet 35, Sweet 50 en Edge objectieven.

Daarnaast maakt Lensbaby ook objectieven die rechtstreeks op de body geplaatst kunnen worden, deze zijn vaak van metaal en robuuster gebouwd dan bovengenoemde lensjes. Een goed voorbeeld hiervan is de Velvet, deze wordt geleverd als een 28, 65 en 85 mm variant. Hier bespreken we het 56 mm objectief.

De foto’s die gemaakt worden met de Velvet laten een ouderwetse zachtheid zien, die bijna lijkt alsof er vaseline op het glas gesmeerd is. En truc die vroeger vaak toegepast werd om soft focus opnames te maken. Doe dit echter nooit direct op het glas, maar op een UV filter wat je op het objectief schroeft. Het spul is er namelijk erg lastig af te krijgen.

De zachtheid van de Velvet laat zich vooral goed zien bij de diafragmawaarden van F/1.6 tot F/4.0. Diafragmeer je verder dan trekt het effect zich terug naar de randen en gedraagt het objectief zich als een normaal objectief. Hoe dit precies verloopt is tevens afhankelijk van de cropfactor van de gebruikte sensor. Het effect hiervan is het meest zichtbaar bij een fullframe sensor omdat er bij een crop een deel wordt ‘weggesneden’.

 

De vervaging ontstaat bij de grotere diafragma openingen vooral op de heldere delen, waardoor er een zachte gloed ontstaat. Daarnaast staat het objectief ook bekend om zijn fraaie bokeh, wat ontstaat rond fel verlichte lichtpuntjes zoals de waterdruppels op de krokus. Dit effect is het grootst in een tegenlicht situatie. De zachtheid van F/1.6 is af en toe behoorlijk heftig, maar bij F/2 en F/2.8 geeft het objectief zeer fraaie resultaten.

 

Zachte vervaging rond de heldere delen in het beeld en bokehvorming rond de waterdruppels bij een tegenlicht situatie. Diafragmering resulteert in het vergroten van de scherptediepte en het weglopen van de vervaging naar de randen van het beeld. In het gevormde bokeh is bij kleinere diafragma opening ook goed te zien dat het diafragma 9 bladen heeft (hoekvormig bokeh) en het bokehbolletje steeds kleiner wordt.

 

 

Hier is gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht met een bewolkte lucht.

Zachte vervaging rond de heldere delen in het beeld. Het wit overstraalt daardoor ook de donkere delen, zoals het rood. Diafragmering resulteert in het vergroten van de scherptediepte en het weglopen van de vervaging naar de randen van het beeld. De donkere delen komen hierdoor ook weer meer naar voren.

 

       F/ 2.0

 

Gebruik:

Het objectief is geheel manueel, als je dat niet gewend bent kan het lastig te bedienen zijn, maar dat is een kwestie van oefenen. Wat wel direct opvalt is dat je best ver moet doordraaien om de scherpstelling nauwkeurig te bepalen. Dat kan een voordeel bieden om nauwkeuriger te werken, maar zelf ben ik meer een voorstander van een wat kortere beweging.

Door de manuele bediening zal tijdens het diafragmeren bij een spiegelreflexcamera het beeld donkerder worden als je door de zoeker kijkt. Maak je echter gebruik van live view of een systeemcamera dan vindt er een aanpassing plaats, waardoor je het beeld ziet zoals de foto uiteindelijk zal worden qua helderheid en scherptediepte.

Met de macrostand van 1:2 kan je kleine details mooi in beeld brengen met een minimum scherpstelafstand van slecht 13 cm. Door gebruik te maken van tussenringen kan je deze details zelfs nog groter in beeld brengen. In zo’n geval zijn zowel je scherptediepte als je scherpstelgebied kleiner dan zonder tussenring.

 

Objectief op macrostand 1:2 met gebruik van een tussenring van 12 mm  F/4.0

 

Objectief op macrostand 1:2 met gebruik van een tussenring van 12 mm F/ 2.0

 

Het objectief zou naast macro ook geschikt zijn voor portret en landschapsfotografie. Ikzelf geef voor beide disciplines echter de voorkeur aan iets meer millimeters, daar ik gebruik maak van een full frame camera. Misschien zou daar de 85 mm in mijn geval geschikter voor zijn. Maak je echter gebruik van een kleiner formaat sensor, dan zal je andere resultaten verkrijgen. 

 

Bovenstaande foto’s zijn gemaakt met een EOS R camera (inclusief adapter EF / RF) en Lensbaby Velvet 56 mm met een EF vatting. De tussenring van 12 mm is van het merk Kenko.

De krokussen zijn gefotografeerd vanaf een kersenpit zak. Bij de amaryllis bloem is gebruik gemaakt van een statief.

 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust als reactie onder dit artikel.

Als je bepaalde technieken graag besproken wil hebben in een volgend artikel dan kan je dat uiteraard ook vermelden.

 

Reacties

  1. Je laat hier prachtig zien hoe het verloop is van scherpte met deze lens. Soms kan dat mooi en functioneel zijn en soms zul je toch iets meer moeten diafragmeren. Een informatief artikel en geeft wat houvast aan hoe om te gaan met deze mooie Velvet lens. Dankjewel Brigitte!

  2. Een mooi technisch verhaal met duidelijke foto's over de technische kant van dit objectief. Duidelijk verhaal met prachtige foto's. Dank voor het delen.

Geef een reactie