Home High Key

High Key

Creatieve fotografie (5)   High key 

door Brigitte van Krimpen

 

In dit 5e artikel van de serie Creatieve fotografie gaan we een techniek bespreken waarbij we een camera nodig hebben die we handmatig kunnen instellen en fotobewerkings software. Een high key foto omvat veel licht en weinig contrast. De techniek levert heldere luchtige beelden op. De tegenpool van high key belichting is low key fotografie, deze vorm van fotografie is donker, geheimzinnig en contrastrijk. High key fotografie wordt vaak gekozen om een beeld minimalistisch te maken en te ontdoen van niet belangrijke details door het gebrek aan schaduwen. 

Veel mensen denken dat deze techniek alleen om een overbelichte foto gaat, dit is echter onterecht. Het is een bewuste keuze om je foto zo te nemen ten opzichte van een foto die gewoon overbelicht is. Doordat het verschil tussen bewust kiezen en overbelichting dicht bij elkaar ligt, wordt er bij een high key foto vaak gebruik gemaakt van gefilterd licht om schaduwen te voorkomen en de tonen licht te houden. Als je een histogram van een dergelijke foto bekijkt zie je dat deze rechts de meeste data heeft. Aan deze zijde zit namelijk het gebied met hooglichten. 

We schieten onze opname in RAW. Bij opslag naar Jpg in de camera is de compressie dusdanig dat we teveel details (pixels) zullen kwijtraken. Gooi dus ook nooit foto’s weg direct van je camera door op je schermpje te kijken; ze worden in Jpg getoond en zien er in geval van een high key opname vaak slecht uit, maar niets is minder waar. 

Om te voorkomen dat donkere details zoals de schaduwen “normaal” belicht zijn moeten we de foto 1-2 stops overbelichten ( +1 stop betekent 2x zoveel licht op de sensor). Probeer zo te belichten dat de hoge lichten niet echt uitgebeten zijn. Die kunnen anders zelfs in RAW niet teruggehaald worden. Bedenk goed op welk deel van de scene je de camera richt voor de belichtingsmeting. Deze zal een standaard berekening uitvoeren afhankelijk van de helderheid van je keuze. Je histogram zal er nu als volgt uitzien in Photoshop RAW (uiteraard kan je ook een andere RAW converter gebruiken):   

 

001 High Keyb RAW zonder clipping zicht

 

Zoals je ziet zit het grootste gedeelte van het histogram aan de rechterzijde met zelfs een klein piekje dat uitgebeten is. Hoe ver alle kleuren naar rechts zitten is uiteraard afhankelijk van de helderheden in je onderwerp. Tevens laat de RAW converter ook zien dat een groot gedeelte van de lucht overbelicht is (alle rode delen in het onderstaande plaatje). Door op de kleine driehoekjes boven het histogram te drukken kan je zowel de extreme hoge lichten als donkeren in je opname op deze manier tonen.   

 

002 High Key2 RAW

 

Wat we nu gaan doen is de details in de donkere delen (hier de nerven van het blad) terug halen door de zwart tinten weer in beeld te brengen (- 41). Daar het bij deze foto om slechts een klein deel van de pixels gaat zal je in het histogram zelf niet veel verschil zien t.o.v. van de start, maar in het beeld wel. Tevens passen we nog de belichting wat aan en worden de schaduwen wat lichter gemaakt (+60). In dit geval halen we ook nog de overbelichte gedeeltes van de lucht wat terug (witte tinten -49) Zie: onderstaand RAW beeld en histogram. De handelingen kunnen variëren afhankelijk van je onderwerp en licht omstandigheden.   

 

003 High Key2 RAW corr

 

Hierna open je de foto in Photoshop door op “Afbeelding openen”  te drukken. We krijgen nu in Photoshop het volgende histogram te zien van ons uiteindelijke beeld:   

004 Histogram High Key corr in PS

 

Hierna zou je nog andere aanpassingen kunnen uitvoeren, maar in dit geval is het beeld zoals ik in gedachten had vooraf. Hierna zetten we de opname om in Jpg en slaan het op in de gewenste compressie.   

 

Eindresultaat - onderaan

  

De gebruikte opname is gemaakt met een 100 mm Canon macro objectief bij F 2.8 en een belichtingstijd van 1/125 seconde en ISO 100. De belichtingscompensatie was +2 stops. Let erop dat bij overbelichting het gebruikte objectief chromatische aberratie kan vertonen; dit kan gecorrigeerd worden m.b.v. een RAW converter maar voor creatieve fotografie kan dit ook juist een extra “touch” zijn. Daarnaast is het soms niet erg om “uitgebeten witten” te hebben in je foto zoals bij een “standaard” opname wel het geval is. Ze kunnen wel degelijk voor een creatief effect zorgen.   

Ik daag jullie uit om veel te experimenteren de komende tijd en ben benieuwd naar al die mooie foto’s in de categorie creatieve & experimentele fotografie  van Deel de Natuur.   

Lees ook  : 

Creatieve fotografie 1  Creatieve fotografie

Creatieve fotografie 2   Teleobjectief

Creatieve fotografie 3   ICM

Creatieve fotografie 4   Licht & Bokeh

 

Reacties

Geef een reactie